22 ноември 2011

"РИформата" в БДЖ... Ама наистина ли ще правят реформа?

Днес сутринта по Канал 1 слушах за пореден път за това, което се случва с БДЖ. Слушах и "умни приказки" как като спрат 40 влака, като затворят еди-колко си линии и заличат няколко гари, БДЖ щяло да почне да печели. Никой обаче не обяснява как така ще започне да се случва това, при положение че се заличават средства за печалба.
После обаче се появи председателят на сдружението на автобусните превозвачи, който просто представи в прав текст ситуацията от гледната си точка - автобусите могат да са 100% алтернатива на влаковете. Обаче пропусна да спомене, че има една мааалка тънкост - във всички влакове пътниците са с билети, а иначе можеш да видиш билетчета само в автобусите по магистралите. В междуселските автобуси и разпадащите се кибитки билетът е само имагинерно понятие. Ако направим простичка сметка колко автобуса са алтернатива на един спрян влак по цялата линия, и сметнем укритите данъци от неиздадени билети, ще се получи доста солидна сума. Е, тя няма да е кой знае колко висока за деня, но със сигурност може да надмине заплатата на един железничар.
Защо вместо да ликвидират БДЖ по този първобитен начин, министерството на транспорта не започне да си прибира данъците и таксите от автобусните превозвачи? На много места автобусните фирми използват инфраструктурата на железопътните гари, но не плащат нищо, въпреки че поемат основния пътникопоток на вече създаден транспортен възел. Там обаче, където си имат автогари, събират такси от превозвачите. Толкова ли е трудно БДЖ да си поиска парите? На много места в страната гарите са най-масивните сгради и оформят центровете на малките градчета и села. Защо БДЖ не използва този стратегически актив? Има и места, на които единствено гарата може да поеме функция на пощенска станция или административни услуги. И това не се използва.
Не разбирам нито от икономика, нито от транспорт, обаче не ми го побира главата - как е възможно транспорт със своя собствена независима пътна система (при това винаги с предимство) да е на загуба пред автобусния транспорт, който е зависим от пътни данъци, кръстовища и натоварен трафик? Как така в белите държави железопътният транспорт е най-чистият, най-евтиният, най-масовият и най-печелившият? И защо у нас е точно обратното - най-мръсният, най-нежеланият и най- на загуба? Едва ли са виновни хората, които ще бъдат съкратени заедно с влаковете. Обаче са виновни онези, които са в голямата далавера. Онези, които едновременно управляват БДЖ и имат собствени автобусни фирми.
Написах това, защото съм солидарен с протеста на работниците от БДЖ. Аз редовно пътувам с влак и това е предпочитаният от мен транспорт. Стачката ще ми създаде известен дискомфорт, но съм сигурен, че трябва да я има. Унищожаването никога не може да е на печалба.

Няма коментари:

Публикуване на коментар