21 август 2008

Нов православен храм - християнски жест или дългосрочна инвестиция?


В Пловдив си имаме една традиция. Тя тази традиция е много стара - още от времето когато са продали Марково Тепе във вид на павета. Всеки нов кмет, който докопа властта, хвърля око на трите хълма, които в наши дни са защитени територии - Джендемтепе, Бунарджик и Сахаттепе. И, естествено, пробутват идеен проект за съсипването на най-ценната от тях - Джендемтепе. Този хълм само заради факта че е в града не е резерват, а е защитена местност. Строителството там е забранено. Причината е, че на това тепе се срещат ендемични видове, които не се срещат никъде другаде в света! Някои от тях са представени от съвсем малко екземпляри. Всяка нова постройка или дори тухла там може да доведе до унищожаването на уникални растителни и животински видове.
То кви ли не идеи бяха за съсипването му. През комунизма искаха да правят увеселителен парк - отървахме се само с детска железница, която за малко не унищожи на 100% единственото находище на подуточашково клинавче - от него са останали само няколко туфи. После някакъв умник беше хвърлил око да прави лифт до върха. След това пък цъфна проект за паметник на втори Альоша - Симеон Велики. Сега новата мода - църква с асансьор до нея (най-вероятно асансьорът е частен с такса).
Изграждането на храм в защитена територия е начин да бъде разрешено строителство на място, където това не бива да става. В случая се търси обществено одобрение, което всички сме свикнали да даваме, когато се говори за православие. Има много примери за това в цялата страна (достатъчно е да си спомним какво се случи с Клептуза).
Ако наистина бяха чисти помислите на т.нар. "инициативен комитет", защо не построят църква на Св. Ерм в регулацията на града, някъде в индустриалните зони? Или долу, в подножието на Джендемтепе - до Коматевския възел? Какво пречи на нашата община да промени турските имена на тепетата в православни, например цялото тепе да се казва Св. Ерм, а църквата да е близо до тепето, но не и да нарушава статута му на защитена територия? Какъв е смисълът от църква на върха на тепето, при положение че в Пловдив едно цяло гробище е без църква?
Сигурен съм, че от "инициативния комитет" вече са разграфили Джендемтепе на парцели за застрояване. Предполагам, бутнали са и някой лев на нашия кмет Славчо Атанасов, за да има стимул в "благородното дело".
Изобщо строителството на църкви в защитените територии е доста вредно явление и няма нищо общо с християнството. Възможно ли е един храм да е християнски, ако вместо да проповядва обич към Бог (или иначе казано - към природата), да руши това, което е създадено от Бог? Колко православен може да е един такъв храм? Точно колкото онова теке, дето ДПС си го построиха на връх Свобода! Интересно, с какви очи владиката ще освети храм, който реално не е християнски, а е храм на безграничното сребролюбие?

3 коментара:

  1. Спонсорът се казва Тодор Тодоров и май е собственик на FM+
    http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=282374&comments=1

    Май той и Георги Гергов (свинаря, а не голфаджията) са в конкуренция кой да набара Джендемтепе като частен имот. На ония пък му се вдига паметник на същото место.

    А на Славчо май грандоманският мерак да се изсере на метеното му е достатъчен. Вече има и план как да прескочи закона.

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен22.08.08 г., 1:16

    Не. Тодор Тодоров е собственик на ТЕД и е спонсор на предизборната кампания на Славчо. Сега просто си прибира инвестициите по един по-завъртян начин. Дава още 4 милиона, от тях изразходва един, другите му ги връщат, после застроява около новия параклис и ебава мамата на пейзажа. И не му пука понеже вече е продал всичко "на зелено".

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен20.04.09 г., 13:03

    Този проект с построяването на храм одобрен ли е вече със сигурност? Наистина това начинание пращи от лицемерие и силно се надявам да остане само опция! А това че Славчо Атанасов и набожният г-н Тодор Тодоров са в близки взаимоизгодни отношения, мога и аз да потвърдя.

    ОтговорИзтриване