21 октомври 2009

Криворазбраната циЛИвилизация в родните мутроинвестиции

През последните години, в които бяхме в онези вечни "условия на преход", които никога не са ни пускали, се случиха доста странни неща.
Получи се нещо като в романа "Планетата на маймуните".
Например, слагайки край на комунистическите времена (не че са свършили де), унищожихме транспортната си инфраструктура. България се отказа от пътническото корабоплаване - както по Дунав, така и по море. 34-те скоростни кораби тип хидрофойл (известни с имената "Комета" и "Метеор"), които се използваха за масов транспорт, бяха превърнати в скрап. В момента цената на един такъв кораб "на старо" е около 200000 евро. От целия пътнически флот остана само един кораб за круизи в Свищов. Морските и речните гари бяха закрити, а сградите им - разграбени. Така беше ликвидиран най-евтиният и чист транспорт.
Българите, родени през 80-те години на 20-ти век не могат да повярват, че преди 20 години тези скоростни кораби на подводни криле бяха част от обществения пътнически транспорт. В Русия и Гърция същите тези кораби продължават да са най-достъпният и икономичен начин на придвижване.

След ликвидацията на корабоплаването дойде ред на железопътния транспорт. БДЖ се постара да ликвидира всичко, което служи за свързване на населени места. Изпариха във въздуха се цели линии, например тази от Оряхово до Червен бряг, от Пазарджик до Варвара, от Бургас до Поморие. Спряха превозите от Ямбол до Елхово, от Вакарел до Чукурово, от Драгоман до Калотина, от Горна Оряховица до Елена. Малки линии бяха, но връзката беше удобна. В нормалните държави по тези линии се пускат икономични едновагонни мотриси (на много места наричани с думата рейл-бус), но не и у нас. У нас се натоварват пътищата, а линиите се "поддържат" в условия на нерентабилност.
Някак не изглежда логична и ликвидацията на жп линии и даже цели гари в градовете. В нормалните градове вътреградските железопътни линии се използват за градска железница, а не се разпродават "на парче" за застрояване. София в момента е претоварена, с постоянни улични задръствания, на метрото все още се строи първата линия, а една доста удобна околовръстна железопътна линия е ликвидирана.
Докато се ликвидираха тези две инфраструктурни системи, България цоцаше пари за проекти по транспортната инфраструктура. Няма лошо, но ако претеглим какво е направено, и какво е ликвидирано, хич няма да се зарадваме на резултата. Имаме няколко асфалтирани пътя, които са претоварени от задръствания и катастрофи заради липсата на алтернативен транспорт. Дали всички щяха карат колите си, ако имаха по-лесен начин за придвижване?
Някой може да каже че преувеличавам. Ами опитайте се да стигнете с обществен транспорт от Пловдив до София (или обратно) през нощта. Няма да можете, а разстоянието между двата града е само 150 км! В коя друга държава е така?

Ето така се използват по-малко натоварените линии в Чехия и Англия.

Нищо не пречеше да се инвестира в тази транспортна инфраструктура. И в корабния и в железопътния транспот. Само трябваше да има ясни условия и честни публични търгове.
В какво инвестират нашите знатни "честни" бизнесмени? Нашите глупаци инвестират в абсолютно ненужни и ненадеждни неща. Единият прави серийно на конвейер незаконни голф-игрища. Друг серийно застроява защитени територии. Трети се е специализирал в незаконната сеч. Четвърти - в незаконни лифтове. Хотелджии от тях колкото щеш. До тук свършва и инвеститорското мислене в главите на нашите родни парвенюта. И когато тази природна тъпота на мутрите се подхранва от природната тъпота на онези които сме сложили да управляват, става наистина като в "Планетата на маймуните".

Няма коментари:

Публикуване на коментар